Een terugblik op Scholieren.com

Van degradaties in mijn middelmatige Bonsai-baan tot zes afwijzingen als afwaskracht bij kreukelige milieu-organisaties, pensioneerde ik afgelopen week als blogger en huisfotograaf bij dé huiswerksite van Nederland. Superstom en vetjammer, maar, eh, ik moet ff mijn leven redden. 


Honderd jaar geleden meldde ik mij aan als stukjestikker (reactie: ‘ja, leuk, maar niet leuk genoeg. Misschien als iemand ter plekke overreden wordt of met een horde luchtballonnen besluit de ruimte te verkennen, dat je dan kans maakt. Of zo’) en nam ik deel aan de fotografiewedstrijd (gewonnen). Na die puike victorie, rolde ik mijn allereerste redactievergadering ever binnen (dikke hoera met uitroeptekenregen) en ronselde twintig nieuwe vrienden.

Zoals ik in de titel al aangaf, volgt er sentimenteel gesnotter over en minimale uitleg (die moest je er ter plekke zelf bij verzinnen- excuus) van enkele lifechanging-gebeurtenissen in plaatjes. Off we go.

China3
Uitwisseling met Chinese scholieren / © Sophie Theunissen

740-542-crop-sandra
Sandra (tevens mijn donderdagmiddagdate) vertelt over struggles met PDS in combinatie met haar vegetariërschap / © Sophie Theunissen
C14
Ik waande me in de grootste carnavalsoptocht van Nederland / © Sophie Theunissen
740-542-crop-transformeer
Samen met een vriendin hielp ik een weekend mee in de keuken en verzorging van activiteiten bij een kamp waar zowel jongeren als ouderen bijeenkwamen met een eetstoornis en deze trachtte te overwinnen / © Sophie Theunissen

Kernzinnen
Afgelopen zomer interviewde ik o.a. Daantje (vertolkt de rol van Isabel in de speelfilm De Reünie), die zich door het drukke verkeer van Antwerpen voortbewoog, terwijl ze met enige scepsis mijn vragen voor het artikel beantwoordde. Communicatie, PR-bedrijven en mediahallelujah is een fantastische, toch lastige happening. Naast bekende Nederlanders, leerde ik mijn vrienden beter kennen- die ik in interviews de hemd van het lijf vroeg (lufjoe). Ik stelde lijstjes op voor studiekeuzestress, bezocht authentieke puberpaleizen, vertelde hoe je je shit fikst en kwam erachter, dat ik dat voor anderen prachtig kon vertellen, maar er zelf geen fluit van snapte. Toen de overvloed aan informatie, schoolstof en projecten toenam, en ik ’s nachts columns uittypte, maar na honderd woorden het loodje probeerde te ontkomen, werd het tijd voor iets anders: een zwaarlijvige radiostilte. And so I did.

Dankwoord aan de gracht
(Of aan een witte IKEA-tafel.) Allereerst, dank aan Chris, Renske en het team op het hoofdkantoor dat deze ultrahippe baan zijn plekkie in de arbeidsmarkt aanbiedt. Dank aan Annemieke, voor de Rijksmuseum-ervaring (waar ik als stuntelige minderjarige mevrouw jureerde bij een fotografiewedstrijd) en aan de allerliefste collega’s ooit. Ik beloof plechtig, dat ik in de zomer langshop met Ivo en Vanessa (en misschien wat andere scholierenopa’s en -oma’s) om het leven te bespreken. Onze plannen voor de toekomst, onze ideeën van nu. Om muziek te maken op de steeds verplaatsende piano op Utrecht Centraal, eventueel de gracht in te duiken om vertedering te voelen, ijsjes te eten en de zijstraten te overmeesteren. Lieve, lieve allemaal: bedankt voor deze jofele redactiejaren (2014-2016) en tot snel. ❤

8 gedachtes over “Een terugblik op Scholieren.com

  1. Wat kan jij leuk schrijven zeg! Jammer dat je niet meer voor scholieren.com schrijft, maar nu is het tijd voor andere uitdagingen. Blijf in ieder geval schrijven, alsjeblieft. (Niet dat je dat alleen voor mij zou doen, maar toch.)

    Like

    • Thanks! Wat lief. (Zoals alles onder deze blogpost en het blog zelf opgevreten wordt door de liefde, maar dat mag.) Dat zal ik zeker doen. Fervent op Facebook en Twitter, maar op herinneringendingen komt het onvergetelijke. ❤

      Like

Geef een reactie

