Klaar

Ik ben klaar. Na zeven jaar middelbare school, drie onderwijsbuildings, duizend nieuwe klasgenootjes, twintig eindexamens en vier verschillende profielen: ik ben klaar.

September
Ik schreef over de vijf minuten van thuis tot het station, en dat alles koud geworden was. Dat het wit van de wind in mijn palmen voltrok, en dat de zomer ziek was- terminaal. Over Sandra en over Amsterdam, en dat ik een sukkel was en sukkels zijn duur. Maar dat heb je allemaal niet gelezen, want het was on-af en ik had het druk en de sog oversteeg in al haar facetten in mijn postpuberale tienerbrein.

Laatste loodjes
In maart was niet alleen mijn projectweek (aardrijkskunde, maatschappijwetenschappen én de deadline voor mijn pws), maar ook de maand waarin ik mijn opdrachten van de Kunstacademie Utrecht (HKU) ontving- die ik drie weken na dato moest inleveren in mijn tentamenweek. (U leest: StREssS.) Wenn alles paletti war, boog ik mijn hoofd over de examenstof, en viel in slaap.

21 april
Allejezus, wat een spannende/superflupere dag. Ik was door naar de tweede ronde van de studie Audiovisuele Media (dan word je opgeleid tot regisseur of scenarist of filmmaker of alledrie) aan de HKU en mocht plaatsnemen in een houten kubus op de tweede verdieping in Pand Oudenoord voor een interview. Vette shit, maar tegelijkertijd onzekerheidsgevoelens van hier tot aan jouw voordeur, want: gemiddeld wordt 1 op 4 tot 1 op 8 toegelaten. Daarom had ik in mijn hoofd zes studeerselalternatieven bedacht, variërend van Nederlands tot doventolk. Het gesprek ging voor mijn gevoel onvoldoende voor een plekkie komend collegejaar, en toen ik te horen kreeg dat ik zo goed als toegelaten was aan de School voor Journalistiek, probeerde ik mijn deelname aan de academie te vergeten, totdat ik het verlossende mailtje kreeg dat ik toegelaten was. (Ik heb de hele dag ge-omg’d.)

Na de gespreksronde ging ik met Met naar Amsterdam. Ik had kaartjes gewonnen voor een yugiohfestival aan de overkant van het IJ.  Alle films draaiden op onhandige tijdstippen, daarom voeren we naar NDSM. Dat is intens tof, en dat hebben we vijf miljoen keer over het stenen plein gegild. Toen onze, maar vooral mijn voeten het begaven, dronken we fanta met uitzicht op het water. Aten falafel zes uur later, en deden een private fissa in het Stedelijk Museum. Blikopeners x Kunstbende organiseerde de opening van Geerts tentoonstelling met muziek en gratis ijsthee. De rest is geheim (behalve de afterparty en de dance battles na, waar we per ongeluk tussen bewogen). ❤

11 gedachtes over “Klaar

  1. YAY goed dat je bent toegelaten! Mijn vriend heeft ook aan de HKU gestudeerd, en ik weet nog dat hij van alles moest inleveren voor het toelatingsexamen, stress joh! Nu is hij al bijna een jaartje klaar met een bachelor en master diploma op zak!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

