Op reis is anders dan op vakantie

Nadat ik mijn nacht had doorgebracht op een ijskoude vliegveldvloer in Stansted, vloog ik terug naar Duitsland. Ik was op reis geweest, net zoals de kat van Ome Willem.

Vorig jaar schreef ik over Frankrijk. Vroeger ging ik daar vaak heen. In een Happy Tent op een animatiecamping. Soms in een echt bed, vaak door gebrek aan pufkwaliteiten één met de aardbodem. Dat was dan met mijn ouders en mijn broertjes en mijn zus. ’s Avonds kaartten we of speelden tafeltennis bij oranje antikraakverlichting. Als de nacht aanbrak en de massa onder hun stoffen doeken dook, bezorgden horrorzoemers rode stippen op mijn lijf. Ik ben hot en dat is geen grapje (lees dit artikel). Toen ik zeventien was, namen we een huisje aan zee (in een dorp waar tieners zich verliezen in de drank en in elkaar). Het heeft op de dag van aankomst na, de hele vakantie geregend.

Solo
In de nacht van één op twee augustus zat ik bij papa in de auto op weg naar het vliegveld in Weeze. Door het donker en de duizenden bomen die zich hadden verzameld rond het verlaten bospad, was Miss G. Maps volledig van de kaart. Een natte vinger uit het raam heeft ons uiteindelijk de goeie kant op gewaaid- ofwel: gered. Om zeven uur steeg het gevaarte de lucht in en landde vijfenvijftig minuten later netjes op een uitgestrekte, grijze baan in de buurt van Londen. Ik was alleen toen ik mezelf door de paspoortcontrole wierp, drie bosbessenmuffins naar binnen propte en met een flesje water in mijn hand de kelderlijke intrede naar het busstation over het hoofd zag. En ik was helemaal alleen toen mijn pinpas werd geweigerd in het metrostation en ik onder de pissende hemel verdwaald door een vreemde stad voortbewoog. Maar dat was niet erg. Het was goed.

Op reis is anders dan op vakantie
Vakantie betekent vrije tijd, daarin/-mee kun je op vakantie gaan en genieten (met een wijntje op een terrasje aan de Grote Markt bijvoorbeeld #gezellig #met #de #meiden) dan wel chillen (hangen), niksen (eten), eten (veel) of per voertuig naar iets warms waar voorgaande suggesties kunnen worden uitgevoerd; óf je gaat in de vakantie op reis. Dan ga je alleen, voor jezelf. Je reis komt terug in die biografische roman als je die wereldtitel pakt, een prijs wint of op je sterfbed ligt. Het gaat om zelfontwikkeling, -ontplooiing. Heb je daar per se een eenzame tocht door de woestijn voor nodig? Nee, maar drie dagen on your own leert je dingen over jouw zelfstandigheid en vergroot jouw blik op en van de wereld, dan kun je er in de toekomst altijd nog voor kiezen om een intensieve Cheryl Strayed-hike af te leggen.

2 gedachtes over “Op reis is anders dan op vakantie

Geef een reactie

