Van mij (en 641 anderen)

Theodore is ongelukkig in de liefde. Hij ligt in scheiding met zijn vrouw en neemt de tijd om de papieren te ondertekenen. Via een reclame komt hij in aanraking met een computersysteem dat zich schikt naar zijn behoeften. Het kunstmatige intelligentiesysteem dat zichzelf Samantha noemt, duwt Theordores eenzaamheid aan de kant en maakt de teruggetrokken dertiger tot een vrolijker persoon vol levenslust. Spike Jonzes’ Her is een droevig en confronterend futuristisch liefdesverhaal, maar tegelijkertijd ook mooi, vertederend en grappig.


De OS
Op dit moment toont Los Angeles een bruisend beeld: grote groepen mensen dan wel hand in hand, geperst tussen de menigte met een telefoon aan het oor dan wel met vrienden of familie die over het brede trottoir hun weg naar de toekomst banen. In tegenstelling tot de film – die zich afspeelt in LA, maar deels is opgenomen in Shanghai – gapen er forse gaten tussen de passanten. Er wordt niet op of om gekeken naar mooie meisjes of mannen met anderszins interessante koppen: hun focus ligt op de stem in een klein rond oortelefoontje: de OS.

Liefdeloze gat
Wanneer Theodore (gespeeld door Joaquin Phoenix) de keuze tussen een mannen- of vrouwenstem krijgt voorgelegd, is deze snel gemaakt. Met een verdrietige reden kiest hij voor de laatste optie en wordt opgebeurd door de schorre, sexy stem van Samantha (Scarlett Johansson) die hem aan het lachen maakt en het liefdeloze gat in zijn hart opvult. Naarmate de tijd verstrijkt, ontwikkelt zijn inmiddels nieuwe vriendinnetje gevoelens. Theodore gaat op vakantie en neemt zijn hyperintelligente lief mee in zijn borstzak. Zij schrijft een nummer, hún nummer, omdat het maken van een foto onmogelijk is: Samantha heeft geen lichaam, uiteraard. Iets waar zij over inzit, vragen over stelt en probeert een oplossing voor te zoeken, zodat fysiek contact mogelijk wordt, bijvoorbeeld. Maar na een mislukte poging met iemand die een gespecialiseerd middel is in relaties tussen OS’en en normalen, takelt de hartstocht af. Als Samantha tegen het einde van de film aangeeft dat er 641 anderen in het spel zijn, maar dat ze écht, écht, écht van ‘m houdt, lijkt Theodore verbaasd en even voor altijd ontroostbaar. Jonze geeft aandacht aan de vergankelijkheid van techniek (‘alle OS’en verdwijnen’), maar zeker ook aan het gevaar ervan. De mens wordt opgeslokt door een virtueel intellect en vergeet verbinding met zijn naasten. Waar ik naar verlangde toen ik de film bekeek, was een lijf. Een echt mensen-mensenlijf van vlees en bloed waar Theodore zijn passie en energie in kon steken. Wat uit de film blijkt en iets waar ik tevens zelf achtersta, is dat wij – als mensen-mensen – niet alleen behoefte hebben aan woorden, maar ook aan duizend eindeloze knuffels.

Vormgeving geeft vorm
Joaquin Phoenix zet zijn rol als de verlaten romanticus sterk neer: kwetsbaar, zorgzaam en ingetogen. Met Theodores werk als schrijver van liefdesbrieven aan familieleden kan hij zijn emotioneel gedreven kunde kwijt. De zinnen rollen door de lucht het digitale papier op en worden zonder analoge uitdraai verstuurd. Het kantoor oogt retro, net zoals de kleding en de verdere inrichting van de appartementen die op het doek verschijnen. Dat staat in contrast met de futuristische technologie: zacht en kleurrijk tegen harde eenzaamheid. Door de film deels in een supermoderne Chinese stad op te nemen, wordt Jonzes’ idee van toekomst duidelijk naar voren gehaald: strak met rust; met dank aan het camerawerk van de Nederlander Hoyte van Hoytema die het warrige leven van het hoofdpersonage op de voet volgt.

Conclusie
Kortom: De film is niet alleen op narratief niveau erg sterk, regisseur Spike Jonze knoopt er een moraal aan vast: Mensen hebben andere mensen nodig. Zowel om al het geluk van de hele wereld uit hun ziel te trekken als hun armen om de schouders te voelen; verdriet te delen en lief te hebben. Dit in combinatie met oog voor decor en het prachtige acteerwerk van Joaquin Phoenix, Amy Adams, Scarlett Johansson en Rooney Mara maakt de film tot een krachtig geheel.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s