En toen was het jaar voorbij (cheers!)

Zolang het collegejaar strekt is er geen eindeloze vrijheid. Die start namelijk pas bij de uitreiking van je P, het allerlaatste cijfer in Osiris of gewoon, wanneer je schijt hebt aan alles en slingerend op je fiets naar huis sjeest. Een doodnormale, maar lekkere aanvang van de zomer – en zo is het bij mij altijd geweest, tot dit jaar.

Deel 1
Het begon allemaal in september
Papa zette me af met zijn lange blauwe bak, schuin en illegaal geparkeerd stond-‘ie, tegenover een Turks kroegje op de grens van Overvecht. We verhuisden een stuk of twintig tassen twee hoog het gele paleis binnen en daarna hing ik solo uit het raam om ‘m uit te zwaaien. “Doei! Tot snel!”

Snelheid. De mate van verandering per tijdseenheid. Een slak ervaart het anders dan een cheeta. En in dit in verhaal ben ik hun kersverse tienerdochter.

Een waas van omstandigheden
Alles was nieuw. De mensen, de stad en de studie. Ik dacht dat film een kekke combi was van fotografie en schrijfselkunsten, en misschien is dat in zekere zin ook wel zo, maar ik, de foto- en tekstuele keukenprinses met een laf knipoogje, kon mijn draai niet vinden. Deelnemen aan een team dat vette videoproducties regisseert, scheen niet mijn ding te zijn. Dansen als een Congolese superster daarentegen (een seminar die even tussendoor rolde), bleek dat wél. En hoe. Na vier dagen lag ik als platgeslagen walrus in mijn twijfelaar: sceptisch over de toekomst, maar met opbeurende stemmetjes van de vier grote geesten in gedachten.

Naamloos-2

De Overgang
No Order Of Appearance
Je huis is je familie. Of je nu met drie onbekende ooms onder je woont of met een sterke sisterhood dat kasteel trotseert, ’t is een relatie die je op de een of andere manier in stand houdt door wel of niet aan een beetje ‘bonding‘ te doen. Voor ons opende het fenomeen drie deuren. Onze hersencelletjes dreven weg naar een hemelse utopie, waar de bloemen aan de muur plakten en het wit de wal besteeg. Een brul van oranje zou de bezoekers voortaan verwelkomen, mits zij de trap van sociale cohesie hadden doorstaan. En anders hadden we daar nog wel ideeën voor, zoals een rijkelijk koninginnendiner. Met kaarsen in kroonluchters of vergezeld door een draderige plafondlamp, zelf in elkaar gezet door ondergetekende en haar zus/moeder/ouwe halgenoot.

Thuis ging goed. We keken Zoop in Afrika en Zoop in Alle Andere Continenten, aten duizend keer in de week samen, speelden sterrenacteurs en deden bikram yoga. Met ons hoofd in de hitte, stond mijn ziel in vuur en vlam: ik was nog altijd gevangen in pure aarzeling. Ik had een deadline voor een film en een schouw. En voor beide zakte ik finaal.

Naamloos-3Elektriciteit
Soms lag de elektriciteit er even uit. Dan zaten we om het hoekje van de badkamer, creatief opgevouwen naast het broodrooster en de theekan, wachtend tot het water warm was, en bruisend. Wachtend tot er weer wat leven in zat.

De meisjes die pal naast mijn kamer woonden, zongen hun longen uit hun lijf. Ze wilden het “that way”, pam, pam, pam. “Tell me why / Ain’t nothin’ but a heartache / Tell me why / Ain’t nothin’ but a mistake / Tell me why / I never wanna hear you say…”

En wij konden het ook niet laten. Van het gras op het Noorderplantsoen tot het licht dat nooit uit zal gaan in Brabant, we wilden jou zijn, maar wel dat wij nog steeds onszelf was.

Deel 2.1
Loenatik
Ik moest een baan. Ik wilde blijven waar ik was. In het hart van het land. In het hart waar ik van hield.

Via Randstad kon ik aan de slag als manusje-van-alles bij een Zweeds concern: als afwasser, vitrinevuller, frietschepper, tafelpoetser, kassameisje, zalmbevriezer, maar bovenal als fanatieke hötdögserveerster. Tussen de 24 en 40 uur per week snelde ik heen en weer tussen de meubelboulevard en mijn knappe fort aan de Lauwerecht. Ik zag auto’s en fietsers, stoplichten en roeiers. Naaktzwemmers spanden de kroon. En geef ze eens ongelijk.

Ik was een urenslaaf en alles wat ik had was een knijptang en een suf schoonmaakkarretje waarmee ik door het gebouw paradeerde. In een detectiveroman had ik een lijk ontdekt achter de twaalfschaps-KALLAX-kast achterin het restaurant. Het zou die mevrouw zijn geweest die eruit ziet alsof ze is ontsnapt uit Loenatik.

Een Grote-Mensen-Baan
Via het Grote-Mensen-Medium LinkedIn vond ik een baan als marketing- en communicatieondersteuner bij een onderwijsorganisatie. Doe ik nog steeds. En goddank, als ik dat niet had gehad, was ik groen (een combinatie van een gele papa en een blauwe mama) weggetrokken en in het Merwedekanaal gesprongen.

Naamloos-4

Deel 2.2
De boel de boel
Alles ging zoals het ging. Ik werkte wat minder. Zes dagen veranderde in vijf of vier. Ik sloeg de avonden over en keek slechte Frans films met Els. Ik startte een project om minder pasta pesto te eten en trok erop uit om meer culturele dingen te aanschouwen. Zo leerde ik meer over Maria en diens vieze, oude man, Kasteel de Haar en dat een bezoek aan DomUnder praktisch onmogelijk lijkt. (Eerst je duo uitbreiden tot een groep Chinezen.)

Allemaal lieve mensen
Voorafgaand aan een jaar zijn er allemaal verwachtingen. Dingen die je denkt te zullen bereiken, dingen die onmogelijk lijken, maar waar je toch voor wilt gaan. Zo wilde ik mijn P halen, en wegdrijven in de oeverloze uren van de tijd, maar in plaats van een papiertje dat mijn studiekennis weergeeft op officiële basis, krijg ik mijn laatste loonstrook van de IKEA en een vliegticket in mijn handen gedrukt. Dit jaar was raar. En hartstochtelijk onverantwoord. Maar fijn. Ik heb mensen leren kennen. Kénnen, als in: ondersteboven-achterstevoren, als in: de binnenkant van hun kop, als in: omhelst door duizend armen, als in: geweten, nooit gelogen. Kennen. Op basis van vertrouwen, de woorden doordrongen. Kennen als in: ik weet wel, maar kom nu maar hier. Je kunt naast mij staan, houd mijn hand vast, dan springen we over enkele seconden de eindeloze zomer in: 3, 2…

Geef een reactie

